Będzie zabawa – z robotami

Roboty coraz mocniej wkraczają do naszego życia. Niegdyś człowiek udomowił zwierzęta, teraz przed nim pojawia się zadanie oswojenia maszyn. Jak to zrobić? Najlepiej ucząc się programowania ich zachowania. Na naukę przez zabawę z robotami zapraszają Mobilni Doradcy Sektora 3.0, projektu realizowanego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Będzie się działo, będzie zabawa i będą Photony, małe roboty, które tarnobrzeskie dzieci będą uczyły się programować.

O punktach zwrotnych w historii świata dowiadujemy się na lekcjach historii. Czasami małe innowacje prowadziły do wielkich zmian politycznych i społecznych. Wynalezienie strzemiona pozwoliło na wielkie ekspansje militarne. Konsekwencją wynalezienia steru stały się odkrycia geograficzne. W XVIII wieku świat przeszedł z fazy rolnictwa w fazę przemysłową. Mieliśmy wiek pary, wiek paliw kopalnych. Doprowadziło to do nieodwracalnych zmian społeczeństwa i jego struktury. Dziś jesteśmy naocznymi świadkami trzeciej rewolucji przemysłowej. Związana jest ona z rozwojem wiedzy, a szczególnie rozwojem informatycznym. Trudno dziś wyobrazić sobie, że obecnie najmłodsze pokolenie najprawdopodobniej nigdy nie będzie prowadziło samochodów. Nie będzie posiadało praw jazdy, gdyż pojazdy kierowane będą przez komputery pokładowe. Mowa tu o autonomicznych samochodach, a więc o robotach, których coraz więcej przybywa w naszym otoczeniu. Do wielu dziedzin życia wkracza cyfryzacja i robotyzacja. Już dziś rynek pracy oczekuje płynnego poruszania się w technologiach informatycznych, a w przyszłości oczekiwał będzie tego w stosunku do automatów i robotów. Na pewno poszukiwane będą więc umiejętności programistyczne. Nawet już dziś są one jedną z najbardziej poszukiwanych kompetencji na rynku pracy.

45156362 255707165093615 5485688970987700224 n 300x300 - Będzie zabawa - z robotami45299054 811263415871374 2545337416500117504 n 300x225 - Będzie zabawa - z robotami

Dlatego rozwijanie umiejętności programowania, myślenia za pomocą algorytmów, jest jednym z celów projektu Mobilnych Doradców. Skierowany jest do najmłodszych uczniów szkół podstawowych, bo programowania, tak jak języków obcych, najlepiej zacząć uczyć się już od najmłodszych lat. Wzorem do naśladowania jest tu biografia Marka Zuckerberga, twórcy Facebooka, który przygodę z kodowaniem rozpoczął w wieku 10 lat. Kodowanie to nie tylko wstęp do programowania. Jego nauka kształci jednocześnie wiele przydatnych umiejętności. Rozwija logiczne myślenie oraz kompetencje potrzebne do współpracy. Pozwala też na bardziej precyzyjne prezentowanie swoich myśli i pomysłów. To klucz do przyszłości i kariery młodych osób. Czasami nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale zdarza się, że w życiu codziennym przeprowadzamy kodowanie. Tak bywa w przypadku zabawy rodzica z dzieckiem, podczas której dziecko zasłaniając rodzicowi oczy, stara się odpowiednimi komendami sterować jego ruchami. Także opowiadając komuś, jak dojść w mieście do jakiegoś miejsca, czy w jaki sposób ugotować daną potrawę, staramy się możliwie precyzyjnie stosować kody. Są to pierwsze doświadczenia i eksperymenty wprowadzające w świat kodowania i algorytmów.

45374120 757712297908036 8310614477691158528 n 1024x640 - Będzie zabawa - z robotami

Słowo „programowanie” może budzić lekką obawę. Przywołuje na myśl komputer i wielogodzinne wstukiwanie na klawiaturze kodu, w języku zrozumiałym jedynie dla nielicznych. Nie jest to na szczęście pełną prawdą. Nauka programowania może być realizowana poprzez aktywności odbierane jako zabawa, a których wykonywanie jest dla dzieci radością. Dzięki takiemu podejściu zrozumienie pojęć takich jak pętle, warunki, procedury czy debugowanie błędów okazuje się dużo łatwiejsze, niż nam się wydaje. Szczególnie, gdy programowania uczyć się będziemy na przykładach z życia codziennego. Przyjrzyjmy się instrukcji przechodzenia przez przejście dla pieszych. „Patrzymy w lewo, jeśli nic nie jedzie, to patrzymy w prawo, jeśli jedzie, to czekamy aż przejedzie i wtedy patrzymy w prawo. Następnie jeżeli nic nie jedzie, to patrzymy w lewo lub, w przypadku kiedy jedzie, czekamy aż przejedzie i wtedy patrzymy w lewo. Jeżeli z lewej strony nic nie jedzie to wchodzimy na przejście dla pieszych i przechodzimy na drugą stronę”. To przykład zastosowania warunku logicznego „jeżeli”. Przykładem zastosowania pętli jest natomiast propozycja wykonania kilku powtarzających się ćwiczeń gimnastycznych, które można odpowiednio potem opisać.

Wyróżniającym elementem wspomnianego wcześniej projektu jest zastosowanie programowalnych robotów, noszących nazwę Photon. To takie małe zwierzątka, przypominające pieska lub kotka, z kolorowymi różkami, mogące się poruszać i wykonywać różne zadania. Przemieszczają się, reagują na otoczenie, wydają dźwięki i sygnały. Photon poprzez aplikację mobilną znakomicie wprowadza dzieci w świat nowych technologii. Wspiera dzieci w rozwoju podstawowych umiejętności naszych czasów. Pomaga im rozwijać kreatywność, zdolność logicznego myślenia, poznawanie podstaw programowania i zrozumienie działania czujników, w które jest wyposażony. Jego obsługa dostosowana jest do różnego etapu rozwoju dzieci, ich możliwości oraz zdolności percepcji. Aplikacje posiadają różne interfejsy umożliwiające naukę zarówno dzieciom w wieku przedszkolnym, jak i tym w wieku od 5 do 12 roku życia.

Podczas warsztatów młodzi ludzie poznają zasady kodowania, stworzą swoje pierwsze programy w językach programowania Scratch i MakeCode/JavaScript. Kulminacyjnym momentem warsztatów będzie stworzenie scenariusza i zaprogramowanie małych robotów do jego realizacji. W zabawie uczestniczyć będą trzy zespoły młodych programistów, a każdy z nich będzie miał swoje odmienne zadanie do wykonania. Za pomocą specjalnej maty edukacyjnej stworzona zostanie opowieść, w której główne role odegrają trzy roboty.

To nie wszystkie możliwości miłych robotów. Ponieważ posiadają one całą gamę interaktywnych czujników, potrafią reagować na otoczenie, a nawet okazywać emocje. Rozpoznają odległości, światło, dźwięki, a nawet liczby i wiele, wiele więcej. Za pomocą odpowiedniej maty edukacyjnej mogą być używane równocześnie do nauki matematyki, geografii, fizyki, jak i języków obcych, właśnie przez fascynującą zabawę.

Zajęcia warsztatowe już niedługo wystartują w naszym mieście. Będą dobrym uzupełnieniem podstawy programowej realizowanej przez nasze szkoły. Są też dobrą alternatywą dla szkół robotyki, realizujących swoje zajęcia za pomocą zestawów Lego WeDo. Projekt z Photonami to kolejne zadanie, które sieć Mobilnych Doradców prowadzi w naszym mieście. Do tej pory prowadzone były nieodpłatne szkolenia dla organizacji pozarządowych. Teraz przyszła pora na naukę programowania dla dzieci. W przyszłości planowane są także festiwale technologiczne, na których prezentowane byłyby nowoczesne rozwiązania informatyczne z różnych dziedzin. Miejmy nadzieje, że działania te przyczynią się do karier na miarę Zukerberga czy Gatesa.

Robert Chrząstek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *