Kwasy tłuszczowe omega-3, ich rola i wpływ na zdrowie

Dla prawidłowego funkcjonowania osoby dorosłe powinny spożywać ok. 30 – 35g ryb dziennie. Bardzo ważne, jest także pochodzenie ryb, gdyż z uwagi na zanieczyszczenie środowiska ryby mogą zawierać: dioksyny, PCB, rtęć, kadm, ołów. Odpowiednio zbilansowana dieta powinna być źródłem składników odżywczych. Jeżeli jednak dieta nie pokrywa zapotrzebowania należy wdrożyć suplementację.  Spożycie ryb w Polsce waha się w okolicy 15g dziennie, co jest niewystarczające dla pokrycia zapotrzebowania na kwasy omega-3. Dlaczego jest to takie ważne?

Rola kwasów tłuszczowych omega-3

Działanie kwasów tłuszczowych omega-3 polega głównie na normalizacji ciśnienia tętniczego krwi, działaniu przeciwzapalnym, przeciwnowotworowym, przeciwmiażdżycowym, przeciwzakrzepowym, obniżaniu stężenia triacylogliceroli, hamowaniu rozwoju choroby niedokrwiennej serca, wpływie na prawidłowy rozwój płodu oraz dojrzewanie układu nerwowego i rozwój funkcji poznawczych. DHA spożywane przez matkę wpływa na prawidłowy rozwój mózgu i oczu u płodu i niemowląt, które karmione są piersią. Ma wpływ na prawidłowy rozwój wzroku u niemowląt do 12 miesiąca życia.

Suplementacja kwasami tłuszczowymi omega-3

U osób regularnie i w dostatecznych ilościach spożywających ryby nie ma konieczności suplementacji diety kwasami tłuszczowymi omega-3. W każdym innym wypadku zalecana jest suplementacja, w celu uzupełnienia braków kwasów tłuszczowych omega-3. Szczególnie nie polecane, zwłaszcza dla kobiet w ciąży, są ryby silnie zanieczyszczone rtęcią, należą do nich: marlin, miecznik, rekin i tuńczyk. Inną grupą osób, dla których szczególnie ważne są kwasy tłuszczowe omega-3, to osoby o podwyższonym ryzyku chorób metabolicznych i nowotworowych. Odpowiednie spożycie kwasów tłuszczowych omega-3 jest niezwykle ważnym czynnikiem w prewencji wielu chorób żywieniowo zależnych. Konsekwencją niedoboru kwasów tłuszczowych omega-3 w diecie jest obniżona synteza prostaglandyn, upośledzona czynność fizjologiczna wielu narządów, np. serca, wątroby.

Biorąc pod uwagę jak uboga w ryby jest dieta Polaków zaleca się suplementację kwasami tłuszczowymi omega-3 (DHA + EPA) w następujących ilościach dla grup ludności:

  • dzieci – 150 – 200 mg dziennie kwasów omega-3
  • dorośli – 250 mg dziennie kwasów omega-3
  • kobiety w ciąży – 250 mg dziennie kwasów omega-3
  • matki karmiące piersią – 250 mg dziennie kwasów omega-3.

Kobiety w ciąży oraz matki karmiące piersią powinny ponadto zwiększyć w diecie ilość DHA o 100 do 200 mg na dobę.

Jeżeli nie wiesz jak naturalnie i zdrowo zadbać
o swoje zdrowie, zapraszam do kontaktu.

 

Dietoterapeuta Daniel Chabzda7 Czy można podnieść odporność u dziecka 200x300 - Kwasy tłuszczowe omega-3, ich rola i wpływ na zdrowie
Kontakt pod nr tel. 513 092 316
lub email: tpz.dietetyk@gmail.com

 

 

 

Materiał sponsorowany.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *