Przedświąteczny czas

Przed świętami wiele osób chce jeść mniej, by potem móc sobie pofolgować. To błąd! To nic innego jak niezdrowa dieta, bo w ten sposób jemy nieregularnie, często zapominając o nawodnieniu organizmu. To zaś może skończyć się wzdęciami i ogólnym poczuciem ciężkości. Jak więc odżywiać się przed świętami?

Na nasz talerz powinny regularnie trafiać warzywa i owoce, m.in. takie jak pomarańcze, grejpfruty, awokado, banany, kiwi oraz szpinak, seler naciowy, marchew i cukinia. Wszystkie produkty można połączyć np. w formie zielonego smoothie ze szpinakiem, bananem, mlekiem kokosowym i przyprawami, imbirem i kurkumą.
Jak go przygotować? Zmiksujmy na gładki koktajl szklankę umytego szpinaku z owocami, warzywami i mlekiem kokosowym, dodajmy startą łyżeczkę imbiru, kurkumę. Imbir ułatwi trawienie, wzmocni organizm, poprawi wydajność umysłową. Możemy też dodać soku z marchwi i kilka orzechów włoskich.

Taki posiłek oczyści organizm, nie przestawiając go jednocześnie na wolniejszy metabolizm. Daniem głównym w śniadaniówce niech będzie smakowita kanapka z awokado rozgniecionym na gładką masę lub pokrojonym w zwykłe plastry, przystrojona plastrem buraka, pomidora i listkami bazylii. Nie zapomnijmy o lekkim skropieniu kromek sokiem z cytryny, a także doprawieniu solą z pieprzem – ale z dużym umiarem!

Także kasza jaglana i potrawy z niej przygotowane to dobry pomysł na przedświąteczny czas. Ta odmiana kaszy wyróżnia się najwyższą zawartością witamin z grupy B łagodzących napięcie nerwowe, poprawiających nastrój i sprawność intelektualną. Dostarcza dużo witaminy E, która zapobiega zmęczeniu i infekcjom, a także lecytyny, wpływającej bardzo korzystnie na pamięć i koncentrację, dlatego jest wspaniałym elementem diety osób intensywnie pracujących umysłowo.
Wsypmy do garnka pół szklanki kaszy, zalejmy połową szklanki wody lub mleka roślinnego i gotujmy przez dziesięć minut. Gdy danie lekko ostygnie przesypmy je do miski, dodając namoczone wcześniej śliwki oraz świeże owoce. Dodajmy jogurt naturalny lub tylko wymieszajmy. To szybkie śniadanie, którego przygotowanie zajmuje tylko kwadrans, można także zrobić dzień wcześniej.

I nie głódźmy się. Regularne i dostosowane do naszych potrzeb energetycznych posiłki to najlepsze rozwiązanie. Głodząc się i odmawiając sobie posiłków ostatecznie zjemy dużo więcej. To niezdrowe rozwiązanie, które może spowodować spowolnienie metabolizmu, rozchwianie organizmu i złe samopoczucie.
A w czasie świąt polecam wstać o stołu i wybrać się na rodzinny spacer. To najlepsze rozwiązanie zapobiegające nadmiernemu objadaniu się.

Daniel Chabzda

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *