Szał na kryminały – trzech tenorów polskiej powieści kryminalnej

logo BP tbg e1523428244834 300x66 - Szał na kryminały – trzech tenorów polskiej powieści kryminalnej

Dlaczego czytamy kryminały? Bo fabuła pełna niespodziewanych zwrotów akcji i świetnych intryg jest jak zastrzyk adrenaliny a wartka, trzymająca w napięciu akcja dostarcza dużo emocji. Uwielbiamy także zgadywać kto zabił. A może po prostu potrzebujemy kolejnych opowieści, w których dobro zwycięża zło…

kołysanka 199x300 - Szał na kryminały – trzech tenorów polskiej powieści kryminalnejKołysanka dla mordercy

Mariusz Czubaj

Książka odznacza się doskonałym, mrocznym i ponurym klimatem. Tło powieści tworzy współczesna, rozlatująca się postkomunistyczna Warszawa, a głównym bohaterem jest profiler, komisarz Heinz. Heinz, poproszony jest o pomoc w śledztwie: ktoś zabija stołecznych kloszardów. Robi to według ustalonego rytuału, którego zwieńczeniem jest odcięcie ofierze obu dłoni. Morderca bawi się z policją: a to wyśle w paczce odcięte dłonie, a to tajemniczy liścik ze zdjęciem.

Heinz nie jest postacią kryształową. Policjant boryka się z wieloma problemami. Stracił żonę w wypadku samochodowym, jest w konflikcie synem, bezskutecznie próbuje rzucić palenie, jest alkoholikiem cierpiącym na bezsenność, a nawet gdy uda mu się zasnąć, prześladują go koszmary. Heinz nie zaakceptował też przemian ustrojowych, a ci którym się to udało, działają mu na nerwy. Już z powodu samego bohatera można książkę pokochać.

Książka jest w doskonały sposób dostosowana do polskich realiów. Zawiera sporą dawkę czarnego humoru. Bohater robi zakupy w Biedronce, policja nie ma pieniędzy na benzynę, toalety na stacjach benzynowych są brudne, a menele cuchną.

świt 211x300 - Szał na kryminały – trzech tenorów polskiej powieści kryminalnejŚwit, który nie nadejdzie

Remigiusz Mróz

Kłęby papierosowego dymu, piosenki Hanki Ordonówny i Eugeniusza Bodo puszczane na patefonach, prostytucja małoletnich dziewczyn, utwory Juliusza Tuwima i Tadeusza Boya-Żeleńskiego oraz mężczyźni w garniturach i kapeluszach to elementy, które tworzyły klimat przedwojennej Warszawy. Remigiusz Mróz w swojej najnowszej powieści „Świt, który nie nadejdzie” doskonale ten klimat oddaje.

Bohater książki Ernest Wilmański to były pięściarz, ale także człowiek, który pragnie pozbyć się swojej przeszłości. Stracił co miał stracić i przyjechał do stolicy w celu poszukiwania lepszego życia. Powiedzmy jednak, że jego plan idealny nie wypalił…

Pozycja ta, to kolejny kryminał retro w wykonaniu Mroza, w którym autor udowadnia, że nieoczekiwane zwroty akcji i zaskakujące zakończenia są jego najmocniejszą stroną.

żmij 199x300 - Szał na kryminały – trzech tenorów polskiej powieści kryminalnejŻmijowisko

Wojciech Chmielarz

Bohaterowie „Żmijowiska” to starzy znajomi. Robert, Kamila, Arek, Michalina i Adaoma – dziewczyna Roberta, która dopiero poznaje całą resztę. Ludzie po trzydziestce, mniej i bardziej przeciętni przedstawiciele swojego pokolenia. Niektórzy bogatsi, inni biedniejsi, część ma dzieci, inni wiodą beztroski żywot singla… Pewnego lata spotykają się w agroturystyce, we wsi zwanej Żmijowisko, by powspominać dawne czasy. Tyle, że nie wszystko między nimi zawsze było pięknie, więc i wakacje nie są wymarzone. Zakrapiane imprezy nierzadko kończą się wzajemnymi pretensjami i awanturami.

Kiedy jednak pewnego dnia znika Ada, córka Arka i Kamili, wszystko się sypie. Rok później ojciec Ady wraca w to miejsce. Nie jest już jednak tym samym Arkiem, który wyjeżdżał ze Żmijowiska…

Chmielarz jest mistrzem mocnych, dosadnych, zapadających w pamięć zakończeń a rozwiązanie zagadki pozostawi czytelnika w zaskoczeniu i niedowierzaniu przez długi, długi czas…

Żmijowisko nie bez przyczyny nazywane jest najlepszą książką w karierze pisarza. Powala, obezwładnia, pozostawia w osłupieniu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *