Witamina C i jej wpływ na nasz organizm. Część I

7 Czy można podnieść odporność u dziecka 200x300 - Witamina C i jej wpływ na nasz organizm. Część IWitamina C a uroda

75% naszej skóry stanowi kolagen, dlatego jest ona organem najbardziej wrażliwym na niedobory witaminy C. Wysokie stężenie witaminy C z jednej strony przyczynia się do powstawania włókien elastycznych, a z drugiej chroni przed powstawaniem wolnych rodników tlenowych.

Wysokie spożycie witaminy C przez kobiety w średnim wieku chroni przed zmarszczkami i suchością skóry, które są przyczyną gorszego samopoczucia. Natomiast spożycie tłuszczów nasyconych i węglowodanów (cukru) pozbawionych witaminy C zwiększa ryzyko wystąpienia zmarszczek. Wysoki poziom witaminy C w ciąży chroni także przed występowaniem rozstępów po porodzie.

Oczywiście trudno tu pominąć wpływ niedoboru witaminy C na choroby przyzębia, szkorbut. Schorzenia te występują także często u osób poddanych operacjom bariatrycznym.

Witamina C a metabolizm żelaza

Witamina C jest odpowiedzialna nie tylko za zwiększone wchłanianie żelaza w naszym organizmie. Kwas askorbinowy (witamina C) stymuluje produkcję ferrytyny, jest to białko odpowiedzialne za transport żelaza w naszym organizmie, które chroni przed rozpadem. Zapobiega także wydostawaniu się żelaza z komórek. Witamina C działając na wszystkich etapach transportu w naszym organizmie, zaspokaja całe zapotrzebowanie na żelazo.

Witamina C a układ odpornościowy

Nasz organizm jest nastawiony na oszczędne gospodarowanie dostępnymi zasobami. Dlatego też dopiero w momencie ataku, czyli choroby mnoży liczbę limfocytów – naszych obrońców stosownie do rodzaju zagrożenia. Witamina C ma tu ogromne znaczenie poprawiając funkcjonowanie układu odpornościowego poprzez zwiększenie poliferacji (namnażania się) białych ciałek krwi i blokowanie drogi ich apoptozy, czyli przedwczesnej śmierci. Witamina C przyczynia się do produkcji interferonu – podstawowego narzędzia do walki z wirusami, zwiększa aktywność białych ciałek krwi. Witamina C wpływa na migrację oraz aktywność granulocytów, makrofagów i monocytów. Poziom witaminy C ulega obniżeniu podczas infekcji i stresu. Przyjmowanie witaminy C w dawce 1000 mg i cynku 30 mg zmniejsza objawy i skraca czas trwania infekcji dróg oddechowych podczas przeziębienia.

W badaniach wykazano, że suplementacja witaminą C w dawce 200 mg/dobę zredukowała o 40% częstotliwość przeziębień w populacji narażonej na stres psychiczny i zimno. Ponadto podaż witaminy C doprowadziła do skrócenia czasu trwania choroby u dzieci o 14%, a u dorosłych o 8%. Spożywanie przez kobiety ciężarne owoców i warzyw bogatych w witaminę C zmniejsza ryzyko infekcji górnych dróg oddechowych. Oczywiście wpływ na prawidłowe funkcjonowanie naszego układu odpornościowego mają także inne czynniki jak właściwy skład flory bakteryjnej, witamina D3, selen i inne. Witamina C wpływa także na poziom CRP (białko C-reaktywne) – marker stanu zapalnego i obniża go do wartości prawidłowych. U mężczyzn na każde 100g wzrostu spożycia warzyw i owoców, aż o 30% spadało ryzyko wzrostu CRP na wyższy poziom.

Witamina C a tarczyca

Suplementacja witaminą C poprawia parametry funkcji tarczycy u osób z niedoczynnością tarczycy i zapaleniem błony śluzowej żołądka.

Jeżeli nie wiesz jak naturalnie i zdrowo zadbać o swoją odporność, zapraszam do kontaktu.

Dietoterapeuta Daniel Chabzda
Kontakt pod nr tel. 513 092 316
lub email: tpz.dietetyk@gmail.com

Materiał promocyjny

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *