Witamina C i jej wpływ na nasz organizm. Część II

7 Czy można podnieść odporność u dziecka 200x300 - Witamina C i jej wpływ na nasz organizm. Część IIWitamina C a choroby przewodu pokarmowego.

Witamina C ma ogromny wpływ na przemianę cholesterolu do kwasów żółciowych, a także na ryzyko rozwoju chorób pęcherzyka żółciowego. Wzrost spożycia warzyw i owoców oraz suplementacja witaminą C obniża ryzyko chorób pęcherzyka żółciowego, w tym cholecystektomii (usunięcia pęcherzyka żółciowego). Witamina C jest aktywnie wydzielana do soku żołądkowego, a terapia blokerami pompy protonowej przyczynia się do obniżenia poziomu witaminy C w soku żołądkowym. Ma to znaczenie dla osób z infekcją Helikobacer pylori, ponieważ może powodować obniżenie biodostępności spożytej witaminy C.

Witamina C a kwas moczowy

Kwas moczowy jest końcowym produktem przemiany obecnych w pokarmach zasad purynowych. Za szczególnie bogate w puryny uznaje się m.in. podroby, owoce morza, cielęcinę, czerwone mięso , drób. Mało puryn zawierają warzywa strączkowe. Nie ma ich w warzywach, owocach i orzechach. Podwyższone stężenie kwasu moczowego prowadzi do wytrącania się i osadzania jego kryształków. Wywołuje to kamicę nerkową i dnę moczanową (podagrę), a także choroby zwyrodnieniowe stawów. Najnowsze badania wykazały wpływ witaminy C na zwiększone wydalanie kwasu moczowego z moczem. Wzrost stężenia kwasu askorbinowego w surowicy krwi przekładał się na obniżenie stężenia kwasu moczowego. W badaniach wykazano, że dzienna dawka powyżej 1500 mg witaminy C powodowała o 45% niższe ryzyko zachorowania na dnę moczanową wśród mężczyzn. Warto tu dodać, że dieta DASH w znaczny sposób obniża ryzyko dny moczanowej u mężczyzn.

Witamina C a bezpieczeństwo stosowania

Witamina C nawet w wysokich dawkach nie jest toksyczna. Duże spożycie może powodować biegunkę, która ustępuje po zaprzestaniu stosowania. Pomimo tego, że wysokie spożycie witaminy C nie powoduje wzrostu ryzyka kamicy nerkowej, to pacjenci z nawracającą kamicą nerkową oraz niewydolnością nerek powinni ograniczyć spożycie witaminy C do 100 mg/dzień.

Witamina C dawki

Kwas askorbinowy jest wchłaniany w dwunastnicy i jelicie cienkim. Z dawki 180 mg/dobę u osób niepalących wchłania się 70 – 80%. Maksimum biodostępności witamina C osiąga przy pojedynczej dawce 200 mg. Nigdy nie stwierdzono przedawkowania witaminy C w wyniku spożywania warzyw owoców lub picia soków. Procesy technologiczne z zastosowania wysokiej temperatury oraz zbyt szybkie rozmrażanie powodują rozkład witaminy C. Straty mogą wynosić od 20% podczas przygotowania surówek do 50% podczas gotowania potraw. Witamina C rozpuszcza się w wodzie i przechodzi do wywaru, gotowanie na parze obniża straty witaminy C. Długie lub niewłaściwe przechowywanie warzyw i owoców oraz ich przetworów może prowadzić do zmniejszenia jej zwartości.

Witamina C niedobory

Wbrew pozorom niedobór witaminy C jest dość powszechny. Z badań przeprowadzonych w Polsce wśród przedszkolaków, aż 56% chłopców i 38% dziewczynek nie pokrywa 70% średniego zapotrzebowania na witaminę C. Brak objawów szkorbutu nie musi świadczyć o wystarczającej ilości witaminy C w organizmie. Podstawowym źródłem witaminy C są owoce i warzywa. Stres, alkohol, infekcje, leki przeciwbólowe, antybiotyki, wymioty, podwyższona temperatura ciała to tylko niektóre powody zmniejszenia biodostępności witaminy C w naszym organizmie, zarówno w wyniku wzrostu jej zużycia, jak i zmniejszenia wchłaniania. Dlatego też warto w takim momencie sięgać po suplementy i zwiększać dzienne spożycie witaminy C, aby uzupełniać niedobory na bieżąco.

Jeżeli nie wiesz jak naturalnie i zdrowo zadbać o swoją odporność, zapraszam do kontaktu.

Dietoterapeuta Daniel Chabzda
Kontakt pod nr tel. 513 092 316
lub email: tpz.dietetyk@gmail.com

Materiał promocyjny

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *