Witamina D, jej wpływ na nasze zdrowie

52020696 1927835284005233 3935253863585546240 o 300x300 - Witamina D, jej wpływ na nasze zdrowieWitamina D jest związkiem rozpuszczalnym w tłuszczach i ma dwie główne formy: D2  (ergokalcyferol) i D3 (cholekalcyferol). Związek ten pełni ważne funkcje w organizmie, takie jak regulacja poziomu wapnia i fosforanów oraz mineralizacja kośćca czy też neuroprotekcja. Jest też czynnikiem decydującym o odpowiedzi immunologicznej.

Synteza witaminy D zachodzi w skórze. To tutaj prowitamina pod wpływem promieni UV ulega przekształceniu w prewitaminę D, a ta dopiero przekształca się w witaminę D3.  Synteza skórna zaspokaja ponad 80% zapotrzebowania organizmu na witaminę D. Niewielka ilość dostarczana jest z pożywieniem. Bogate w ten związek są m.in. tłuste ryby, jaja i tran. W naszym klimacie zaleca się, w okresie od kwietnia do października, spędzanie przynajmniej 15 minut w ekspozycji na promienie słońca codziennie. Należy tutaj pamiętać, że filtry UV, obniżają syntezę witaminy D o 99,9%.

Witamina D wpływa na metabolizm kości. Ma wpływ na białko, które wpływa na osteoklasty, których główną funkcją jest niszczenie kości. Witamina D bierze udział w gospodarce wapniowo-fosforowej, a jej celem jest normalizacja poziomu wapnia i fosforanów w organizmie. Niedobór witaminy D powoduje u dzieci krzywicę, a u dorosłych osteomalację i osteoporozę.

Witamina D chroni przed procesami autoimmunologicznymi i zapalnymi. Jest skuteczna w profilaktyce reumatoidalnego zapalenia stawów, zapalenia jelit i w chorobach tarczycy. Naukowcy udowodnili, że zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na nieżyt górnych dróg oddechowych. Stosuję się ją również w leczeniu łuszczycy i stwardnienia rozsianego.

Coraz częściej badania dowodzą korelacji pomiędzy niskim stężeniem witaminy D, a wysokim wskaźnikiem BMI. Przypuszcza się, że otyłość brzuszna wpływa na zatrzymywanie witaminy D, która magazynowana jest w tkance tłuszczowej. Rozrost tkanki tłuszczowej uniemożliwia transport witaminy D do krwioobiegu, co powoduje zmniejszenie jej stężenia w surowicy krwi.

Wykazano powiązanie pomiędzy poziomem witaminy D a ryzykiem chorób nowotworowych. Istnieje ono m.in. w nowotworach: pęcherza moczowego, jelita grubego, jajników, macicy, w glejaku, chłoniaku i białaczce. Witamina D powoduje zmniejszenie guzów, ponadto indukuje proces apoptozy, który usuwa zużyte lub uszkodzone komórki.  Ma także wpływ na częstotliwość i agresywność raka prostaty, gruczołu piersiowego i jelita grubego.

Według norm, dobowe zapotrzebowanie na witaminę D (AI) wynosi 15 mikrogramów na dobę dla dorosłych i dzieci powyżej 1 roku życia. Suplementacja zalecana jest od najmłodszych lat. W miesiącach od września do kwietnia oraz w okresie letnim przy małej ekspozycji na światło słoneczne u dzieci i młodzieży powinno to być 600-1000 IU/dobę, dla dorosłych 800-2000 IU/dobę, w zależności od masy ciała. U osób z otyłością, zarówno wśród dzieci jak i dorosłych dawka powinna być zwiększona dwukrotnie.

 

Jeżeli nie wiesz jak naturalnie i zdrowo zadbać o swoje zdrowie,
zapraszam do kontaktu.

8 atopowe zapalenie skóry 199x300 - Witamina D, jej wpływ na nasze zdrowie

Dietoterapeuta Daniel Chabzda
Kontakt pod nr tel. 513 092 316
lub email: tpz.dietetyk@gmail.com

 

 

Materiał promocyjny

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *