Zdrowe nogi na lato

Ciepłe dni to ciężki czas dla naszych nóg – często dokuczają im skurcze, uczucie ciężkości oraz opuchlizna. Oto kilka przydatnych informacji, jak szybko wyeliminować te problemy, a także jak dbać o nogi na co dzień, by nie dokuczały nam nieprzyjemne dolegliwości.

Męczące skurcze

Najczęstszą dolegliwością, jaka dolega naszym nogom, są skurcze. Mogą mieć one różne przyczyny: niedobór elektrolitów, problemy z krążeniem, odwodnienie, czy nadmierny wysiłek fizyczny. Na skurcze narażone są szczególnie osoby po 50. roku życia, kobiety w ciąży, osoby z płaskostopiem, prowadzące siedzący tryb życia oraz stosujące leki moczopędne.

Skurcze wywołane brakiem magnezu lub potasu, a także odwodnieniem są stosunkowo silne, mogą występować w nocy. Innymi objawami są drżenie dłoni oraz powiek, a także ogólne zmęczenie. Jeśli skurcze są częste oraz mają charakter nawracający, mogą wskazywać na występowanie choroby nadciśnieniowej lub miażdżycy.

Najczęściej stosowanym preparatem w leczeniu skurczy jest magnez, którego niedobór jest najczęstszą przyczyną tej dolegliwości; może on jednak w niektórych przypadkach okazać się niewystarczający. Warto wtedy zdecydować się na dodatkową suplementację potasem, którego niedobór również zaburza gospodarkę elektrolitową oraz funkcjonowanie układu nerwowego. Kolejnym suplementem mogącym złagodzić bolesne skurcze, są witaminy z grupy B. Prawidłowo dobrana suplementacja powinna przynieść efekty już po kilku lub kilkunastu dniach.

Jak wspomóc krążenie?

Skurcze związane z zaburzeniami krążenia najczęściej są łagodniejsze niż te wynikające z braku magnezu, czy potasu, mogą być odczuwalne jako uczucie napięcia, mrowienie, często towarzyszy im także uczucie ciężkości oraz lekki obrzęk. Przyczyną takiego stanu jest zmniejszona elastyczność żył oraz zmniejszony przepływ krwi. Aby zmniejszyć nieprzyjemne dolegliwości, należy uszczelnić oraz wzmocnić naczynia żylne – pomocne mogą być w tym preparaty na bazie diosminy i hesperydyny (których bogatym źródłem są owoce cytrusowe), escyny, rutyny, witaminy C a także ruszczyka kolczastego, kasztanowca i pestek winogron. Pierwsze efekty działania powinny być odczuwalne już po kilku dniach, jednak aby poprawić stan naczyń żylnych, konieczna jest kilkumiesięczna suplementacja.

Jak zapobiegać skurczom?

Działania profilaktyczne, takie jak umiarkowana aktywność fizyczna, ćwiczenia rozciągające (w przypadku skurczy nocnych zaleca się wykonywanie rozciągania przed snem) czy unikanie obuwia na wysokim obcasie mogą zapobiec występowaniu skurczy i uczucia ciężkości nóg, a jeśli dolegliwości już występują, zmniejszyć je. Pomocne może okazać się również ułożenie stóp na poduszce przed snem, tak, aby znajdowały się powyżej bioder – wpływa to na poprawę krążenia. Dieta osób cierpiących na skurcze powinna zawierać banany, pomidory, ziemniaki ze względu na duże ilości potasu, awokado, orzechy włoskie, soczewicę, jarmuż, kakao będące źródłami magnezu, a także owoce cytrusowe. Warto również sięgnąć po wodę o wysokim stopniu mineralizacji.

Dolegliwości kończyn dolnych nasilają się wraz z nastaniem wyższych temperatur oraz związaną z nimi zwiększoną aktywnością fizyczną. Warto zastosować się do powyższych rad, aby uniknąć nieprzyjemnych skurczy i ciężkości. Prawidłowo dobrane preparaty już w przeciągu kilku dni (lub tygodni – w zależności od nasilenia problemu) powinny przynieść pożądaną ulgę.

Zuzanna Mazur
technik farmaceutyczny

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *